Part 1 : Self introspect

By looking at the physiology

Mata, telinga, hidung, mulut, tangan, kaki, perut dan otak adalah antara anggota jasad yang dianugerahkan oleh Allah swt kepada manusia. Pada setiap satu daripadanya berfungsi secara khusus dan tersendiri seperti, otak sebagai alat untuk memikir dan menafsir, kaki untuk menggerakkan jasad, tangan untuk capai sesuatu, mata untuk melihat, telinga untuk mendengar, hati untuk mengepam darah, jantung mengawal keluar masuk oksigen serta karbon dioksida dalam jasad dan sebagainya.Semua anugerah tersebut adalah antara alat-alat yang sangat rapat dengan diri manusia. Hilang atau rosak salah satu daripada anggota-anggota tersebut maka hilanglah seri dan keceriaan seseorang manusia. Justeru, menjadi tanggungjawab bagi setiap manusia itu menjaga dan memeliharanya dengan baik dan selamat dari segala masalah yang boleh memudaratkan. Ini kerana, kesemua anggota tersebut adalah antara amanah Allah swt untuk manusia, yang mampu dan membantu memudahkan segala urusan hidup di dunia ini.

Walaubagaimanapun, realiti kehidupan di dunia itu adalah sementara sahaja, anak kecil, kanak-kanak, remaja, belia, dewasa mahupun tua tidak dapat lari dari ketentuan ajal dan mati. Apa yang di tinggalkan hanyalah ahli keluarga, sahabat handai dan harta benda. Tetapi amalan baik atau buruk akan bersama-sama dengan manusia terbenam ke dalam liang lahat. Sekiranya berat serta berbukit-bukit amalan kebaikan yang pernah dilakukan semasa hayatnya di dunia maka bergembiralah, tetapi jika sebaliknya maka berdukalah mereka di sana (barzakh).

Apa yang menggerunkan, amalan-amalan baik dan buruk manusia itu dinilai dan dihisab berpandukan maklumat-maklumat yang dapat dari pancaindera-pancaindera manusia seperti tangan, kaki, mata, lidah dan sebagainya . Segalanya itu, ibarat perisik-perisik khas milik Allah swt yang telah ditugaskan dan diamanahkan untuk bekerja kepada manusia di dunia. Apa yang mampu manusia lakukan di sana (barzakh) hanyalah diam seribu bahasa, setiap amal kebaikan akan dibalas dengan ketenangan, manakala setiap amal keburukan akan dibalas dengan azab dan siksa yang tidak mampu digambarkan oleh benak akal manusia.

Berterima kasihlah kepada Allah swt, kerana kehidupan ini masih berjalan dan bergerak bebas seperti biasa tanpa cacat dan cela, sihat dan sejahtera. Ini disebabkan belas dan kasihnya Allah swt kepada manusia, kerana memberi peluang dan ruang untuk bertaubat dan menyucikan semula diri, dari segala kesalahan dan ketelanjuran yang pernah dilakukan dimasa-masa terdahulu.

Sedar ataupun tidak pada situasi yang berbeza, kasih dan sayang Allah swt itu hadir melalui sakit dan kemudaratan. Demam, pening, pitam, lemah dan sebagainya ibarat teguran dan nasihat daripada Allah swt agar kembali zikir kepada (mengingati) Allah saw, Pemilik segala ciptaan. Kadangkala manusia itu terlanjur bicara, tersalah kata-kata, tersilap melangkah dan terlupa dengan amanah dan tanggungjawab yang dipikul sehingga menyebabkan melekat titik hitam dihati (qolbi) kesan daripada hasat dan dengki, rosak perut, ginjal dan usus kesan daripada makanan dan minuman yang syubhah dan haram, luka di lidah dan telinga kesan daripada fitnah dan adu domba, sakit pada ginjal dan pundi kesan daripada amalan buruk dan terlarang oleh agama. Semuanya itu ibarat peringatan dari Allah swt kepada hambaNya agar sedar dari lamunan duniawi kembali ingati dan beribadah kepada Pemilik segala ciptaan.

Rugilah, kepada mereka yang tidak sedar dan terus hanyut dengan keseronokan dan keselesaan duniawi, yang akhirnya mereka ini sesal dan terasa ingin kembali semula di alam permulaan baliqh, kerana di situlah bermulanya nilai sebuah kehidupan, malah berpeluang mengumpul segala kebaikan dan kebajikan untuk dibawa semula ke alam akhirat kelak kali kedua.

Apa yang mengembiranya, manusia itu tidak ditempatkan di dunia fana ini dengan dipertanggungjawabkan sebagai khalifah begitu sahaja. Allah swt hadirkan al-Qur’an dan as-Sunnah sebagai bahan rujukan utama bagi manusia untuk mengenal alam semester ini, dari sejauh-jauh ciptaan mahupun sedekat-dekat ciptaan Allah swt itu ada hikmah yang tersembunyi dan mampu diterjemahkan dalam bentuk ilmu pengetahuan dan sebagai pedoman kepada manusia di bumi, sebagaimana hikmahnya penciptaan tapak tangan kepada manusia……

bersambung………..

0 comments: