Part 2 : Self Introspect

By looking at the hand

Tangan merupakan bahagian saraf yang paling hujung dari tubuh manusia. Apa yang berlaku pada tubuh manusia akan terlihat pada tangan. Di antara bahagian-bahagian telapak tangan yang boleh menunjukkan keadaan suatu penyakit yang berlaku pada manusia adalah telapak tangan bahagian depan, tapak tangan bahagian belakang, semua jari (daripada jari ibu hingga ke jari kelingking), ruas-ruas jari bahagian atas dan kuku. Ilmu analisis telapak tangan ini sudah lama dipelopori oleh bangsa Yunani yang kemudian tersebar ke pelusuk dunia yang dikenali sebagai ‘the sign of hand’.

Menurut majoriti herbalis, kebanyakan penyakit berpunca dari usus besar (kolon) yang membawa kepada masalah sembelit. Simptom sembelit biasanya najis dikeluarkan melebihi 14jam, buang air besar tiap hari tapi tidak cukup kadarnya, buang air besar tiap hari tapi tidak keluar habis, buang air besar selang satu hari atau dua hari, kurang minum air, selalu mengantuk dan cirit birit.

Berdasar pengalaman herbalis, masalah kolon dan sembelit boleh dilihat melalui telapak tangan. Pertama, garis-garis ruas jari pada belakang tangan berwarna gelap. Kedua, garis-garis pada telapak tangan dan ruas seluruh jari berwarna gelap, semakin gelap mengindikasikan semakin parah masalah sembelit. Ketiga, jika terdapat bayangan kehitaman secara keseluruhan dari telapak tangan menandakan lebih kronik dari geris-garis gelap di ruas-ruas jari. Keempat , apabila jari telunjuk dan jari tengah direntang terasa sakit juga mengindikasikan masalah sembelit. Kelima, permasalahan usus besar lain ialah keadaan ibu jari bengkok. Keenam, jari telunjuk bengkok.

Apa yang jelas, sembelit adalah sebuah permasalahan yang boleh membawa kepada penyakit-penyakit berat seperti kencing manis, darah tinggi, gaut dan sebagainya. Tetapi ia bukanlah bermaksud seseorang yang bermasalah sembelit itu pasti akan berpenyakit kencing manis dan sebagainya. Apa yang pasti sebagai seorang manusia yang lemah dan tahu simptom-simptom sembelit tersebut perlu lebih berhati-hati dan berjaga-jaga.

Walaubagaimanapun kita perlu sedar akan kelemahan diri, ajal maut di tangan Allah swt dan setiap yang hidup pasti akan mati. Tua dan mati itu sudah pasti, janganlah kita takut kepada tua dan mati kerana ia pasti berlaku. Apa yang menjadi fokus pada kehidupan ini ialah berusaha sedaya upaya memastikan setiap amal perbuatan di dunia ini bermanfaat untuk dibawa ke akhirat, salah satunya ialah makanan dan minuman yang baik dan halal.

Bersambung…………

Rujukan : Tn.Haji Ismail bin Haji Ahmad & Pn. Hjh Norhayati binti Hj Ahmad (2004). Rumus dari: “Buku Panduan Intibah Siri 2”. Institut latihan Herba Al-Wahida Sdn. Bhd. Jakarta. ms 42

0 comments: