Back to the fitrah without shy

Ummat manusia adalah makhluk ciptaan Rabb yang terbaik. “khaira ummah”. Manakala, makhluk lain seperti haiwan, gunung-ganang, bukit-bukau, tumbuh-tumbuhan, batu-batan, tanah-tanih, udara, angin, jin, syaitan dan sebagainya merupakan antara makhluk ciptaan Rabb juga, tetapi mereka ini tidak berkesempatan dan ditakdirkan mendapat anugerah serta keistimewaan seperti manusia yang memiliki akal, hati, nafsu, dan jasad yang sempurna dan menarik. Walaubagaimana berbeza ciptaan tersebut, setiap ia ada hikmah dan maksudnya yang tersendiri yang memerlukan kajian, pernelitian dan pemerhatian yang mengembang dan mendasar.

Tetapi kini, keistimewaan dan kelebihan yang diamanahkan itu, tidak difikirkan secara manfaat dan berhemah oleh sebilangan ummat manusia. Kedurjaan, kejahatan, kerosakan dan kemusnahan berleluasa tanpa sesal dan malu dipermukaan bumi. Rogol, curi, rompak, ragut, zina, lacur, bunuh dan sebagainya semakin menular tanpa belas dan kasihan.

Fitrah manusia itu menginginkan kesejahteraan, kebaikan, keharmonian, keselesaan, ketenangan, pujian dan sebagai yang berunsur positif. Tiada manusia yang suka kepada keburukan, sebagai contoh cuba bertanya kepada pencuri, adakah mereka membenarkan anak mereka curi wang mereka (bapa) sendiri, sudah pasti jawapan seperti mereka yang tidak bekerjaya sebagai pencuri iaitu tidak setuju sama sekali. Begitu juga ibu yang bekerjaya sebagai pelacur, mereka tentu tidak bersetuju anak perempuan mereka mengikut jejak langkah gelap itu. Inilah fitrah yang ada dan tertenam dalam jiwa dan diri manusia, mereka tidak mampu menafikan perkara tersebut, walau mengalir darah putih sekalipun.

Bersykurlah, bahawa Allah Taala itu adalah Rabb yang pemaaf dan mengampun. Insaf, sedar dan taubat dari kesilapan lalu adalah satu hidayah dan anugerah yang jarang sekali terhidang di hadapan seseorang. Perasaan seperti itu memanggil-manggil dan meronta-ronta pada waktu-waktu tertentu, tetapi manusia itu tidak sedar dan mengindahkan ia. Sikap ini menyebabkan ia pergi menyendiri, sepi seribu bahasa. Menjadi suatu kerugian yang besar, apabila ia terus hilang tanpa dikesan. Entah bila pula akan muncul ibarat merajuk dengan sikap ego manusia.


Tanpa diduga, sebenarnya ada sebahagian insan yang mula terdetik untuk kembali ke pangkal jalan dan balik semula kepada fitrah, iaitu bertindak secara rational, sopan, rindukan kesejahteraan dan menginginkan keadaan yang tenteram dan mententeramkan diri dan orang sekeliling. Walaubagaimanapun, sebahagian dari mereka itu tidak kekal berperasaan begitu.

ini kerana kocakan ombak alam sekitar yang tidak menyokong dan mendorong. Sebahagian media cetak, elektronik, rakan-rakan, keluarga, masyarakat, sanak-saudara, taulan, guru dan seumpamanya seperti tidak mengizinkan mereka ini kembali kepada fitrah. Video dan gambar yang tidak beretika, ibu bapa dan guru-guru yang tidak ikhlas membimbing dan masyarakat yang tidak sedar dan berhasrat menginginkan perubahan. Ahirnya, pangkal jalan yang diingini sekadar melambai-lambai pergi tanpa menoleh. Perasaan malu dan kecewa menghantui diri, pasrah dan redha yang tersimpang melekat di dada dan serebelum kepala.

Justeru, menjadi tanggungjawab diri, keluarga, masyarakat dan negara untuk bersama-sama melihat keseriusan fenomena ini. Kita tidak nafikan bahawa ramai adik-adik, abang-abang, ibu-ibu, bapa-bapa dan rakan-rakan yang ingin sangat kembali kepada fitrah yang asli. Tetapi tidak berkesempatan dan tiada tempat untuk mengadu dan merujuk. Apa yang ada dan hadir di kepala hanya mereka yang sekepala dan sebulu, sama seperti dahulu. Oleh itu, mari membina masyarakat harmoni dan sejahtera dengan memberi bantuan dan dorongan dengan cara apa sekalipun samada dengan hati, lidah, atau tangan. Berniatlah, menulislah, atau berilah nasihat bagi membantu mereka yang memerlukan bimbingan dan sokongan, "tolong-menolonglah kamu dalam perkara kebaikan/kebajikan, dan janganlah kamu tolong-menolong dalam perkara keburukan/kedurjanaan”

Oleh hal yang demikian, janganlah malu dan segan apabila anda berasa menyesal dan insaf dengan kesalahan dan kesilapan lampau. Jadikanlah ia sebagai pengalaman yang akan memandu diri di masa mendatang. Carilah rakan-rakan dan kenalan yang boleh membimbing dan ikhlas memberi tunjuk ajar walau dalam apa keadaan sekalipun.

0 comments: