My beloved fish

Oh ikan, beruntungnya engkau, berenang tenang di dasar yang luas, berkawan dengan haiwan yang bebas.

Hidup dan matimu diredhai, pahala dosa tidak bertepi, syurga abadi sudah pasti, bergembiralah, bersukarialah

Hidupmu untuk khalifah, matimu kerana Allah, taatmu hanya pada Pencipta, tidak pernah lalai dan leka walau rumah separuh dunia

Mungkin kerana kau tak punya akal, memikir menafsir dan mengurus diri, memajukan alam dan seisinya

Aku tidak setuahmu, aku tidak sehebatmu, aku tidak sekuatmu, aku juga tidak segagahmu

Hidup untuk mati, mati adalah harapanmu, tidak pernah takut menghadapi maut, senyum tangis tidak berbunyi, seperti memendam rasa, barangkali sudah terlihat nikmat di syurga justeru diam seribu bahasa, tika ditelan dan dikunyah manusia

Ikan, di mana kau diakhirat nanti? Adakah sudi menjadi sahabatku atau rakanku, barangkali kita tidak sempat bertemu, kau mungkin dengan rakan-rakan penamu, mana sudi berkawan dengan pembunuhmu, tak setanding pahalamu, tinggi menggunung. Aku? Emmmm…

Aku respect khidmatmu pada Tuhan, ingin aku menjadi sepertimu, wow…hebatnya

Bagiku, kau adalah rezeki, keranamu aku mampu beribadat, tanpamu siapalah aku, ampunilah aku Tuhan, aku lupa akan nikmatMu, lalai dengan nasihat rasulMu.

Terima kasih Tuhan, redhailah rezekiku

1 comments:

Anonymous said...

very touching...=(
sedihnya bace entry ni..terasa ikan yg x berdosa tu jauh lebih baik dari yani..huhu